2017-05-24 17:05:00

Időhiány, mint stresszforrás

Néhány szerepkör:
 

  • anya/apa
  • társ/férj/feleség
  • gyermek
  • kolléga
  • alkalmazott (ezen belüli szerepkörök)
  • vállalkozó (ezen belüli szerepkörök)

    Amikor az egyes szerepkörökben vagy, mindig más-más viselkedést és feladatokat kíván tőled, aminek a teljesítése és eredménye valamilyen elvárásnak tesz eleget.

    A legrosszabb, amikor saját magadat teszed leghátra a megfelelési sorban. Hiszen első sorban magadnak kell megfelelned! Amennyiben ez nem így van, folyamatosan nő benned a feszültség, csökken a lelkesedésed és a megfelelési kényszer egyre erősebb lesz.

    Minden szerepkörnek megvannak a maga feladatai, amiket teljesíteni kell. A legnagyobb probléma akkor van, amikor mások feladatait is magadra veszed és a sajátjaid kerülnek háttérbe. Amennyiben már ilyen helyzetben vagy, akkor tanulj meg nemet mondani és delegálni bizonyos feladatokat. Amikor saját feladataid tornyosulnak feletted, akkor is érdemes delegálni feladatokat, és új időgazdálkodási szokásokat kialakítani.

    Hosszú távon azonban akkor leszel nyugodtabb, ha a feladatokat tudod rangsorolni és előre tervezni, ezzel kiszámíthatóbb lesz sok tevékenység és a stressz is csökken. Persze nem várt események mindig lesznek, de a tervezésnél ezért nem szabad túltervezni magunkat, így az ilyen helyzetekre is jut időd. 

    Az alkalmazottaknak és a vállalkozóknak eltérő időgazdálkodási szokásokat kell kialakítani. Sok alkalmazottnak, nagyon fix a munkaideje és a tevékenysége, így a szabadidejében már elvileg a számára fontos dolgokkal tud foglalkozni. Viszont sok esetben még sincs elég idejük. 

    Hallottad már, hogy neked nincs időm olvasni, tanulni? Ilyenkor sokszor kiderül, hogy lenne ideje akár a vonaton is napi 2 órát olvasni, illetve a TV nézés helyett is. Ezeket tudatosan formálhatók, új szokások kialakításával. 

    Vállalkozóként viszont sok esetben nem válik szét a szabad és munkaidő és ez is stressz forrása lehet. Amennyiben néhány hétig naplózod a napi tevékenységeidet, látni fogod hol tudnál magadnak időt felszabadítani, és a tevékenységek is előrébb tervezhetőek lesznek. Persze ez bonyolultabb, de a lényege a megfigyelés és előre tervezés. 

    Sokszor mondják, hogy a párhuzamos munkavégzés milyen jó, hiszen egyszerre több dolgot is lehet csinálni. Ez így önmagában igaz, viszont nem hatékony. A figyelem ugrál, így tovább tart az adott feladatot elvégezni és közben a fejed tele van még félbehagyott tevékenységekkel is. Amikor fókuszáltan csak egy dologra figyelsz, akkor az eredeti töredéke alatt képes vagy elvégezni. Amennyiben nem is mindig tudod alkalmazni, de a fontosabb úgy dolgozz, hogy csak egy dologra koncentrálsz és minden zavaró tényezőt iktass ki.

    Volt már olyan, hogy valamibe belemerültél és egy e-maillel, telefonnal megzavartak? Ilyenkor hosszú percek szükségesek, hogy az ember újra az adott feladatra tudjon figyelni. Így érdemes megteremteni előre a nyugodt környezetet, hogy ne történhessen ilyen.

    Az egyik legnagyobb stresszforrás a napi rutinfeladatokból adódik, amit új szokásokkal csökkenthetünk a munkánkban és magánéletünkben egyaránt.

Forrás: HR portál